Jesteś tutaj:Start»Gospodarka pasieczna»Wymiana matek pszczelich 100 % pewnym sposobem !
wtorek, 09 kwietnia 2013 08:23

Wymiana matek pszczelich 100 % pewnym sposobem ! Wyróżniony

Oceń ten wpis
(20 głosów)
Matka pszczela Matka pszczela

Bardzo często rozmawiając z pszczelarzami słyszę pytanie jak jedna osoba może uporać się z pasieką liczącą ponad 300 rodzin pszczelich, skoro oni mając 50 nie mają czasu na ogarnięcie podstawowych prac pasiecznych. Mnie z kolei zastanawia fakt jak pracują pszczelarze prowadzący pasieki do 100 rodzin pszczelich, którym zawsze brakuje czasu na obsługę pasieki.

Ja osobiście nie miałem okazji pracować w takiej pasiece, ponieważ przejmując opracowany już system gospodarki od mojego mistrza przeskoczyłem bardzo długi etap praktyki każdego pszczela, który rozbudowywał pasiekę od podstaw. Dlatego chciałbym mając jeszcze krótką chwilkę przed sezonem podzielić się moim sposobem wymiany matek w pasiece.

Największym mankamentem, z jakim spotyka się większość moich klientów przy wymianie matek jest ich poddawanie a dokładnie proces przyjęcia matki w rodzinach produkcyjnych.

Jak wiemy sposobów poddawania matek jest wiele. Nie neguję żadnego i nieprawdą byłoby twierdzić, że są one złe. W dodatku powiedzieć za dużo na ten temat nie bardzo mogę, ponieważ w zasadzie praktykuję jeden sprawdzający się w 100% sposób wymiany matek w mojej pasiece.

Etap I

Tworzymy odkład z jednej ramki z czerwiem krytym na wygryzieniu obsiadanym przez pszczoły, umieszczając ramkę w skrzynce odkładowej wykonanej z poliuretanu dodając do niej 1 ramkę z nadstawki z niewielką ilością zapasu miodowego.

Etap II

Odkład taki należy pozostawić otwarty przy rodzinie, z której był stworzony na około 2godz. tak, aby starsza pszczoła mogła opuścić nowo powstałą rodzinkę.
Następnie przenosimy odkład w przeznaczone mu miejsce z reguły na tej samej pasiece i pozostawiamy go na 2dni, po tym okresie wycinamy ewentualnie powstałe mateczniki i poddajemy matkę w klateczce z wyłamanym zabezpieczeniem.
Z klateczki przed poddaniem usuwamy pszczoły towarzyszące i wpuszczamy 2-3 pszczoły z rodziny, do której poddajemy matkę, w naszym przypadku jest to odkład.
Po okresie mniej więcej 3dni usuwamy klateczkę z rodziny i sprawdzamy najlepiej nie używając dymu czy matka została przyjęta.
Po okresie około 10dni od ostatniego zabiegu sprawdzamy czy matka jest obecna i czy już czerwi.
Jeśli tak przechodzimy do następnego etapu.

Etap III

Przenosimy odkład z czerwiącą matką do rodziny produkcyjnej, w której chcemy wymienić matkę.
W rodzinie produkcyjnej należy odszukać matkę i ją usunąć wraz z 2 ramkami (1 ramka czerwiu
z pszczołami i jedna ramka skrajna z pokarmem i pszczołami).
Następnie wkładamy cały odkład z czerwiącą matką do rodziny produkcyjnej, umieszczając go na skraju gniazda, najdalej od wylotka.
Ramki, które usunęliśmy z rodziny produkcyjnej umieszczamy w skrzynce odkładowej i przechodzimy do Etapu II.

W naszej pasiece matki wymieniane są wyłącznie w ten sposób, tworząc 50 takich małych odkładów jesteśmy w stanie wymienić wszystkie matki w 300pniowej pasiece w przeciągu niespełna 3-mcy bez najmniejszego przestoju w produkcji.

Być może na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że wyżej opisany proces nie robi wielkiej różnicy, jeśli chodzi o nakład pracy. Natomiast zabiegi takie jak, sprawdzenie czy matka została przyjęta, czy wróciła z unasiennienia, czy czerwi są mniej czasochłonne przy wykonywaniu ich w odkładach w porównaniu z rodzinami produkcyjnymi.

Ponadto jak wspomniałem szybciej i co ważne, stosując klasyczną wymianę matek w rodzinie od jej usunięcia do pojawienia się jajeczka w komórce złożonego przez następną mija, co najmniej 20dni, jeśli natomiast z różnych względów coś pójdzie nie po naszej myśli okres ten może się wydłużyć nawet do 30-kilku dni.  Co przy gospodarce wędrownej niesie za sobą duże straty ekonomiczne.

Z pszczelarskim pozdrowieniem

Paweł Sęk

Czytaj 15205 razy
Zaloguj się aby umieszczać komentarze

Niezbędny sprzęt

Sklep Pszczelarski Produkty:

Polecane produkty sklepu pszczelarskiego ! www.sklep.apismart.eu

  • Na rozwój Ciasto dla pszczół Fondant Apifonda
    Na rozwój Ciasto dla pszczół Fondant Apifonda

    Skorzystaj z NOWEJ OFERTY na ciasto dla pszczół do podkarmiania wiosennego !

    Czytaj więcej...
  • Feed Bee - zamiennik, substytut pyłku, który działa !

    Feedbee jest wyjątkowo smacznym i wysoko efektywnym substytutem pyłku dla pszczół, pochodzącym z Kanady. Feedbee nie zawiera pyłku kwiatowego, produktów zwierzęcych i sojowych, chemikaliów, lecz wyłącznie naturalne, roślinne składniki. Jest dokładnie tak samo odżywczy jak pyłek kwiatowy. Doskonale odpowiada potrzebom odżywczym pszczół. Feedbee nie ma żadnego wpływu na jakość miodu. Odżywiane za pomocą Feedbee pszczoły rozwijają się szybciej, są zdrowsze i produkują znacznie więcej miodu.

    Czytaj więcej...
  • System SPiWS1.0 - Kartony do wysyłki słoików z miodem ! [video]
    System SPiWS1.0 - Kartony do wysyłki słoików z miodem ! [video]

    Jeżeli sprzedajesz miód drogą wysyłkową, pocztą polską, lub jakimkolwiek kurierem, to wiesz, że największym wyzwaniem jest zapakowanie szklanych słoików tak, aby w nienaruszonym stanie dotarły do Twojego klienta.

    Wychodzimy naprzeciw Twoim potrzebom i udostępniamy Tobie nasz własny system opakowania słoików z miodem dbający o bezpieczeństwo wysyłanego miodu. Przedstawiamy system pakowania i wysyłki słoików z miodem w wersji Apismart SPiWS 1.0 Skrót SPiWS 1.0 - oznacza Szybkie Pakowanie i Wysyłka Słoików. Numer 1.0 oznacza, ze jest to pierwsza wersja systemu. W przyszłości zamierzamy ulepszać system. Aktualizacje będą pojawiały się pod nowym numerem, a Ty za każdym razem otrzymasz od nas informację, ze system został ulepszony. System Apismart SPiWS 1.0 ma za zadanie ułatwić Ci spakowanie i wysyłkę miodów do swoich klientów. System przystosowany jest wymiarami do słoików 0,9 Litra. Dzięki systemowi Apismart SPiWS 1.0 szybko spakujesz i wyślesz nawet ponad 200 słoików miodu dziennie bez żadnego problemu

    Czytaj więcej...

Najnowsze artykuły

  • Pierwszy oblot pszczół ! 16.02.2017 Pasieka Apismart Wideo Blog z pasieki Apismart
    Pierwszy oblot pszczół ! 16.02.2017  Pasieka Apismart   Wideo Blog z pasieki Apismart

    16 lutego pszczoły wykonują pierwszy masowy oczyszczający oblot po zimowli 2016/2017. Zapowiada się ładnie....

  • Wykorzystanie keramzytu w hodowli pszczół
    Wykorzystanie keramzytu w hodowli pszczół

    Keramzyt pozwala łatwo oraz dużo mniejszym nakładem pracy i czasu zadbać o właściwe karmienie pszczół. Jego istotną cechą jest to, że pływa zarówno na powierzchni wody jak i syropu, którym dokarmiane są pszczoły. Ponadto szybko nagrzewa się w promieniach słońca, dzięki czemu woda, którą pobierają pszczoły, jest częściowo ogrzana, co jest bardzo ważne w okresie wiosennym. Jednocześnie jako materiał ekologiczny keramzyt jest neutralny chemicznie - nie wchodzi w żadne reakcje z wodą ani syropem, jest więc dla pszczół całkowicie bezpieczny.

    Czytaj więcej...
  • System SPiWS1.0 - Kartony do wysyłki słoików z miodem ! [video]
    System SPiWS1.0 - Kartony do wysyłki słoików z miodem ! [video]

    Jeżeli sprzedajesz miód drogą wysyłkową, pocztą polską, lub jakimkolwiek kurierem, to wiesz, że największym wyzwaniem jest zapakowanie szklanych słoików tak, aby w nienaruszonym stanie dotarły do Twojego klienta.

    Wychodzimy naprzeciw Twoim potrzebom i udostępniamy Tobie nasz własny system opakowania słoików z miodem dbający o bezpieczeństwo wysyłanego miodu. Przedstawiamy system pakowania i wysyłki słoików z miodem w wersji Apismart SPiWS 1.0 Skrót SPiWS 1.0 - oznacza Szybkie Pakowanie i Wysyłka Słoików. Numer 1.0 oznacza, ze jest to pierwsza wersja systemu. W przyszłości zamierzamy ulepszać system. Aktualizacje będą pojawiały się pod nowym numerem, a Ty za każdym razem otrzymasz od nas informację, ze system został ulepszony. System Apismart SPiWS 1.0 ma za zadanie ułatwić Ci spakowanie i wysyłkę miodów do swoich klientów. System przystosowany jest wymiarami do słoików 0,9 Litra. Dzięki systemowi Apismart SPiWS 1.0 szybko spakujesz i wyślesz nawet ponad 200 słoików miodu dziennie bez żadnego problemu

    Czytaj więcej...

Tv Pszczelarska

Gospodarka Pasieczna

Hodowla i genetyka

Sprzęt i produkty pszczelarskie