Jesteś tutaj:Start»Gospodarka pasieczna»Wymiana matek pszczelich 100 % pewnym sposobem !

wtorek, 09 kwietnia 2013 08:23

Wymiana matek pszczelich 100 % pewnym sposobem ! Wyróżniony

Oceń ten wpis
(27 głosów)
Matka pszczela Matka pszczela

Bardzo często rozmawiając z pszczelarzami słyszę pytanie jak jedna osoba może uporać się z pasieką liczącą ponad 300 rodzin pszczelich, skoro oni mając 50 nie mają czasu na ogarnięcie podstawowych prac pasiecznych. Mnie z kolei zastanawia fakt jak pracują pszczelarze prowadzący pasieki do 100 rodzin pszczelich, którym zawsze brakuje czasu na obsługę pasieki.

Ja osobiście nie miałem okazji pracować w takiej pasiece, ponieważ przejmując opracowany już system gospodarki od mojego mistrza przeskoczyłem bardzo długi etap praktyki każdego pszczela, który rozbudowywał pasiekę od podstaw. Dlatego chciałbym mając jeszcze krótką chwilkę przed sezonem podzielić się moim sposobem wymiany matek w pasiece.

Największym mankamentem, z jakim spotyka się większość moich klientów przy wymianie matek jest ich poddawanie a dokładnie proces przyjęcia matki w rodzinach produkcyjnych.

Jak wiemy sposobów poddawania matek jest wiele. Nie neguję żadnego i nieprawdą byłoby twierdzić, że są one złe. W dodatku powiedzieć za dużo na ten temat nie bardzo mogę, ponieważ w zasadzie praktykuję jeden sprawdzający się w 100% sposób wymiany matek w mojej pasiece.

Etap I

Tworzymy odkład z jednej ramki z czerwiem krytym na wygryzieniu obsiadanym przez pszczoły, umieszczając ramkę w skrzynce odkładowej wykonanej z poliuretanu dodając do niej 1 ramkę z nadstawki z niewielką ilością zapasu miodowego.

Etap II

Odkład taki należy pozostawić otwarty przy rodzinie, z której był stworzony na około 2godz. tak, aby starsza pszczoła mogła opuścić nowo powstałą rodzinkę.
Następnie przenosimy odkład w przeznaczone mu miejsce z reguły na tej samej pasiece i pozostawiamy go na 2dni, po tym okresie wycinamy ewentualnie powstałe mateczniki i poddajemy matkę w klateczce z wyłamanym zabezpieczeniem.
Z klateczki przed poddaniem usuwamy pszczoły towarzyszące i wpuszczamy 2-3 pszczoły z rodziny, do której poddajemy matkę, w naszym przypadku jest to odkład.
Po okresie mniej więcej 3dni usuwamy klateczkę z rodziny i sprawdzamy najlepiej nie używając dymu czy matka została przyjęta.
Po okresie około 10dni od ostatniego zabiegu sprawdzamy czy matka jest obecna i czy już czerwi.
Jeśli tak przechodzimy do następnego etapu.

Etap III

Przenosimy odkład z czerwiącą matką do rodziny produkcyjnej, w której chcemy wymienić matkę.
W rodzinie produkcyjnej należy odszukać matkę i ją usunąć wraz z 2 ramkami (1 ramka czerwiu
z pszczołami i jedna ramka skrajna z pokarmem i pszczołami).
Następnie wkładamy cały odkład z czerwiącą matką do rodziny produkcyjnej, umieszczając go na skraju gniazda, najdalej od wylotka.
Ramki, które usunęliśmy z rodziny produkcyjnej umieszczamy w skrzynce odkładowej i przechodzimy do Etapu II.

W naszej pasiece matki wymieniane są wyłącznie w ten sposób, tworząc 50 takich małych odkładów jesteśmy w stanie wymienić wszystkie matki w 300pniowej pasiece w przeciągu niespełna 3-mcy bez najmniejszego przestoju w produkcji.

Być może na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że wyżej opisany proces nie robi wielkiej różnicy, jeśli chodzi o nakład pracy. Natomiast zabiegi takie jak, sprawdzenie czy matka została przyjęta, czy wróciła z unasiennienia, czy czerwi są mniej czasochłonne przy wykonywaniu ich w odkładach w porównaniu z rodzinami produkcyjnymi.

Ponadto jak wspomniałem szybciej i co ważne, stosując klasyczną wymianę matek w rodzinie od jej usunięcia do pojawienia się jajeczka w komórce złożonego przez następną mija, co najmniej 20dni, jeśli natomiast z różnych względów coś pójdzie nie po naszej myśli okres ten może się wydłużyć nawet do 30-kilku dni.  Co przy gospodarce wędrownej niesie za sobą duże straty ekonomiczne.

Z pszczelarskim pozdrowieniem

Paweł Sęk

Czytaj 20016 razy
Zaloguj się aby umieszczać komentarze

Niezbędny sprzęt

Sklep Pszczelarski Produkty:

Polecane produkty sklepu pszczelarskiego ! www.sklep.apismart.eu

  • Na rozwój Ciasto dla pszczół Fondant Apifonda
    Na rozwój Ciasto dla pszczół Fondant Apifonda

    Skorzystaj z NOWEJ OFERTY na ciasto dla pszczół do podkarmiania wiosennego !

    Czytaj więcej...
  • FEEDBEE - zamiennik, substytut pyłku, który działa !
    FEEDBEE - zamiennik, substytut pyłku, który działa !

    Feedbee jest wyjątkowo smacznym i wysoko efektywnym substytutem pyłku dla pszczół, pochodzącym z Kanady. Feedbee nie zawiera pyłku kwiatowego, produktów zwierzęcych i sojowych, chemikaliów, lecz wyłącznie naturalne, roślinne składniki. Jest dokładnie tak samo odżywczy jak pyłek kwiatowy. Doskonale odpowiada potrzebom odżywczym pszczół. Feedbee nie ma żadnego wpływu na jakość miodu. Odżywiane za pomocą Feedbee pszczoły rozwijają się szybciej, są zdrowsze i produkują znacznie więcej miodu.

    Czytaj więcej...
  • System SPiWS1.0 - Kartony do wysyłki słoików z miodem ! [video]
    System SPiWS1.0 - Kartony do wysyłki słoików z miodem ! [video]

    Jeżeli sprzedajesz miód drogą wysyłkową, pocztą polską, lub jakimkolwiek kurierem, to wiesz, że największym wyzwaniem jest zapakowanie szklanych słoików tak, aby w nienaruszonym stanie dotarły do Twojego klienta.

    Wychodzimy naprzeciw Twoim potrzebom i udostępniamy Tobie nasz własny system opakowania słoików z miodem dbający o bezpieczeństwo wysyłanego miodu. Przedstawiamy system pakowania i wysyłki słoików z miodem w wersji Apismart SPiWS 1.0 Skrót SPiWS 1.0 - oznacza Szybkie Pakowanie i Wysyłka Słoików. Numer 1.0 oznacza, ze jest to pierwsza wersja systemu. W przyszłości zamierzamy ulepszać system. Aktualizacje będą pojawiały się pod nowym numerem, a Ty za każdym razem otrzymasz od nas informację, ze system został ulepszony. System Apismart SPiWS 1.0 ma za zadanie ułatwić Ci spakowanie i wysyłkę miodów do swoich klientów. System przystosowany jest wymiarami do słoików 0,9 Litra. Dzięki systemowi Apismart SPiWS 1.0 szybko spakujesz i wyślesz nawet ponad 200 słoików miodu dziennie bez żadnego problemu

    Czytaj więcej...

Najnowsze artykuły

  • Prawidłowe Karmienie i Dokarmianie Pszczół
    Prawidłowe Karmienie i Dokarmianie Pszczół

    Jak podkarmiać i dokarmiać pszczoły

    Sezon pszczelarski rozpoczyna się wraz z nastaniem wiosny. Jednak największe znaczenie mają prace w pasiece, które przeprowadzamy jesienią, tym samym zabezpieczając naszą hodowlę przed zimowaniem. W okresie jesiennym należy szczególnie zadbać

    o odpowiednie ocieplenie uli oraz prawidłowe zestawienie gniazd.

    Zima to bardzo trudny okres dla rodzin pszczelich. Ważne jest, aby w tym czasie zapewnić spokój naszym owadom. Należy wyeliminować ewentualne działanie gryzoni, które mogłyby wyrządzić szkody w hodowli.

    Korzystnie przeprowadzona zimowla gwarantuje wzrost liczebności organizmów. Im więcej pszczół, tym zwiększa się ich działanie i siła, co wpływa na efektywną pracę w okresie letnim. Lipiec i sierpień to miesiące, w których aktywność owadów jest największa. Aby wszystko miało pozytywny przebieg, niezwykle ważne jest karmienie pszczół w optymalnym dla nich czasie.

    Podkarmianie i dokarmianie - czym się różnią?

    Warto zaznaczyć, że podkarmianie a dokarmianie to dwa oddzielne terminy. To bardzo ważny, nieodłączny element w prowadzeniu gospodarki pasiecznej.

    Podkarmianie

    Podkarmianie jest alternatywą dla naturalnego pokarmu dla każdej pszczoły. Tę metodę stosuje się, gdy pszczoły posiadają zapas pokarmu w gnieździe, aczkolwiek w pobliżu nie znajdują się żadne rośliny pylące, np. wrzos czy gorczyca, które mogłyby dostarczyć swoje pyłki bądź nektar do ula. Te naturalne składniki odżywcze stanowią ważną funkcję dla prawidłowej kondycji, siły oraz zdrowia naszych organizmów.

    W momencie, kiedy pyłek kwiatowy jest niedostępny w okolicy naszej pasieki, zahamowany jest również rozwój czerwiu. Matki zaczynają wygryzać larwy, co przyczynia się do osłabienia całych rodzin. Podkarmiać na czerw można wtedy, kiedy ule zlokalizowane zostaną w miejscu, w którym nieopodal znajdują się różnego rodzaju pyłki. Ma to na celu pobudzanie pszczelich rodzicielek do intensywnego czerwienia, szczególnie w miesiącach wiosennych oraz w pierwszej połowie sierpnia.

    Dokarmianie

    Dobra kondycja, zdrowie oraz pomyślne miodobranie - za to wszystko odpowiedzialne są pszczoły, które dzięki odpowiedniemu zabezpieczeniu, przetrwały najzimniejszą porę roku. Polega ono na uzupełnianiu pokarmu na zimę. Przede wszystkim w pasiece każdego pszczelarza, w tym okresie powinien znajdować się miód. Stanowi on naturalny pokarm dla owadów. Dodatkowo zawiera ważne składniki odżywcze, których brakuje w sztucznych zamiennikach.

    Późnym latem pszczoły zbierają ostatni pyłek, który magazynują w ulu. Żywią się nim tzw. robotnice. Dzięki temu magazynują go w postaci białka tłuszczowego, co zapewnia im optymalne warunki do przeżycia zimowli.

    Należy pamiętać, że ostatni przegląd i ewentualne uzupełnienie pokarmu powinniśmy przeprowadzić ciepłą jesienią, około 15-20 września. Wpuszczanie zimnego, mroźnego powietrza do pasieki może stanowić poważne zagrożenie dla owadów, dlatego starajmy się tego wystrzegać. Choć może zdarzyć się tak, iż nawet w tym okresie potrzebna będzie interwencja pszczelarza.

    Gospodarka pasieczna jesienią

    Sierpień to miesiąc, w którym dla hodowców rozpoczyna się już przygotowanie do kolejnego sezonu. Rozpoczyna się on po ostatnim miodobraniu. Kluczowe są wtedy wszelkie prace w pasiece, które przyczynią się do bezpiecznego zimowania.

    Dokarmianie pszczół powinno odbywać się zgodnie z zasadą - im wcześniej, tym lepiej. Późne dożywianie może skutkować mieć negatywny wpływ na owady, jednocześnie je osłabiając.

    Sposobów dożywienia naszych organizmów jest wiele - w zależności od preferencji gospodarza. Warto jednak zaznaczyć, iż każdą rodzinę pszczelą należy traktować indywidualnie.

    pszczela rodzina

    Cukier jako pożywienie

    Badania udowodniły, iż pszczoły całkiem dobrze zimują na cukrze. Owadom podaje się go w formie syropu cukrowego(to cukier rozcieńczony z wodą w stosunku 1:1). Jest on w pełni trawiony i nie powoduje obciążeń układu pokarmowego owadów. Ponadto nie doprowadza do chorób. Jednak należy mieć na uwadze, aby wybierać cukier dobry jakościowo i dobierać zasób produktu indywidualnie dla każdej rodziny.

    Uzupełnienie cukru powinno być na tyle duże, aby organizmy były wstanie przeżyć okres od września do kwietnia. Warto pamiętać, ażeby pozostawić także dodatkowy zapas pokarmu, np. na wypadek załamania pogody bądź innych przyczyn losowych.

    Pokarm płynny

    Do dyspozycji gospodarza jest również pokarm płynny w postaci np. gotowych syropów,

    Produkty te charakteryzują się w głównej mierze dobrym składem. Zawiera on cukry proste, takie jak m.in: fruktozę i glukozę.

    Porównywalnie jak tradycyjny cukier, są bardzo dobrze trawione w organizmie poszczególnej pszczoły. Ponadto nie powodują chorób ani nie są w żadnym stopniu szkodliwe. Zauważalne jest, iż udzielanie gotowego produktu znacznie zmniejsza nadpobudliwość organizmów.

    Roztwór ten gwarantuje stuprocentową żywotność owadów w czasie zimy. Warunek jaki należy spełnić, to odpowiednie przygotowanie pasieki do względnej pory roku.

    żywienie pszczół

    Ciasto własnej roboty

    Zarówno do uzupełniania pokarmu zimą, jak i podkarmiania latem można użyć ciasta. Przygotowanie takiej masy nie jest trudne. Jeśli chcemy zaoszczędzić czas, istnieje możliwość zakupu gotowego ciasta.

    Składniki, jakie będą nam potrzebne to: cukier puder i płynny miód bądź gotowy syrop.

    W zależności od indywidualnych potrzeb każdej z rodzin podaje się rzadszą i gęstszą masę.

    W sprzedaży znajdziemy ciasta z dodatkiem pyłku kwiatowego i witamin. Pyłek jest bardzo ważny, gdyż niczym innym nie jesteśmy w stanie go zastąpić. Szczególnie w okresie zimowym warto wzbogacić produkty o jego dodatek do pożywienia organizmów.

    Podkarmiaczki

    Podając naszym organizmom roztwory w postaci rozcieńczonego cukru czy syropu warto skorzystać z naczynia, jakim jest podkarmiaczka. Wśród nich znajdziemy najbardziej powszechne i znane wśród hodowców podkarmiaczki boczne, czyli ramkowe. Wyróżniamy również dennicowe, które umieszcza się na dnie ula.

    Tak przygotowaną ciecz wlewa się do naczynia za pomocą konewki bądź wiadra. Sprawdzają się zarówno w czasie chłodniejszych pór roku, jak również wiosną i latem, gdyż mogą być umocowane na zewnątrz i wewnątrz uli. Dodatkowo możliwe jest wyposażenie ich w poidełka, kiedy niezbędne jest dopajanie owadów.

    Należy pamiętać o regularnym dezynfekowaniu podkarmiaczek. Niedomyte naczynia, gdzie nagromadziły się cukier i woda w następstwie mogą powodować groźne skutki, jakim jest między innymi zakażenie syropu. Dodatkowo, warto zadbać, aby organizmy miały łatwy dostęp do pojemnika i w pełni mogły wybierać pożywienie. Fermentacji cieczy można zapobiec poprzez staranne mycie naczynia bądź wlewanie gotowego, zagęszczonego syropu.

    Podsumowanie

    Dla wszystkich owadów najlepszy i niezastąpiony pokarm to pyłek kwiatowy i nektar. Pszczoły potrafią wykarmić nim również swoje larwy. Dzięki pobranemu pyłkowi, owady umożliwiają roślinom proces zapłodnienia, co w efekcie powoduje powstanie owocu. To piękne i niepowtarzalne zjawisko. Organizmom tym człowiek zawdzięcza jedną trzecią produkcji żywności.

    Wraz z jesienią nadchodzi zakończenie pożytku głównego. Istotnie ważne jest zarówno karmienie, jak i podkarmianie organizmów w naszej pasiece. Rodziny pszczele stają się zdrowe, silne i odporne na różnorakie choroby. Należycie przeprowadzone żywienie zimą oraz uzupełnianie pokarmu latem jest gwarantem znakomitych plonów w sezonie. Żywienie owadów zależy tylko i wyłącznie od hodowcy. Duże znaczenie ma właściwe ustawienie uli, tak, aby pszczoły w zasięgu swojego lotu miały dostęp do pożytków.

  • Pierwszy oblot pszczół ! 16.02.2017 Pasieka Apismart Wideo Blog z pasieki Apismart
    Pierwszy oblot pszczół ! 16.02.2017  Pasieka Apismart   Wideo Blog z pasieki Apismart

    16 lutego pszczoły wykonują pierwszy masowy oczyszczający oblot po zimowli 2016/2017. Zapowiada się ładnie....

  • Wykorzystanie keramzytu w hodowli pszczół
    Wykorzystanie keramzytu w hodowli pszczół

    Keramzyt pozwala łatwo oraz dużo mniejszym nakładem pracy i czasu zadbać o właściwe karmienie pszczół. Jego istotną cechą jest to, że pływa zarówno na powierzchni wody jak i syropu, którym dokarmiane są pszczoły. Ponadto szybko nagrzewa się w promieniach słońca, dzięki czemu woda, którą pobierają pszczoły, jest częściowo ogrzana, co jest bardzo ważne w okresie wiosennym. Jednocześnie jako materiał ekologiczny keramzyt jest neutralny chemicznie - nie wchodzi w żadne reakcje z wodą ani syropem, jest więc dla pszczół całkowicie bezpieczny.

    Czytaj więcej...

Tv Pszczelarska

Gospodarka Pasieczna

Hodowla i genetyka

Sprzęt i produkty pszczelarskie

newslettter

captcha