czwartek, 04 lutego 2016 12:10

Porady pasieczne STYCZEŃ - LUTY #1 #2 Wyróżniony

Oceń ten wpis
(7 głosów)

Styczeń ito miesiąc w ostatnich naszych latach chyba najzimniejszy. To wtedy przeważnie występują temperatury poniżej 0 stopni C i utrzymują się przez dłuższy czas. W ulu wtedy pszczoły związane są już w kłąb zimowy.

Luty lubi zaskoczyć cieplejszymi dniami i oblotami, ale podczas ewentualnych prac w pasiece nie zapominajmy jednak że wciąż jest to miesiąc zimowy !

Podstawowe czynności poprzedzające ten okres to zabezpieczenie uli od góry w zależności od ich konstrukcji matami ocieplającymi w ulach tradycyjnych drewnianych, lub kombinowanych. W tym czasie gdy temperatury są na minusie dobrze jest zdjąć wylotki z uli, ule styropianowe i poliuretanowe zabezpieczyć poprzez związanie najlepiej każdego z osobna, co powinno zabezpieczyć daszek przed zwianiem podczas nagłych podmuchów wiatru.

Potencjalne zagrożenia w tym czasie to:

1. dzięcioł stukający w ule - niepokoi pszczoły. Pszczoły zużywają więcej pokarmu, mogą się zaperzyć w przypadku braku oblotu pod koniec zimowli. Należy w tym czasie dokarmiać ptaki słoniną, lub ziarnem , nie bezpośrednio w pasiece, ale w jakieś 100 metrów od pasieki, tak, żeby ptaki nie szukały pożywienia bezpośrednio na pasieczysku. Jeżeli to nie pomaga i dzięcioł nadal stuka w ule należy je owinąć czarna folia ogrodniczą, lub agrowłókniną. Szczególnie ważne jest to w ulach styropianowych, gdyż dzięcioł potrafi zrobić dziurę w korpusie narażając nas na straty w rodzinie i sprzęcie.

2. wilgoć w ulu spowodowana słaba wentylacją ula zimą. Oprócz konstrukcji ula , której już nie poprawimy, należy jesienią dobrać odpowiednia wielkość gniazda do siły rodziny. W ulach styropianowych i poliuretanowych pozostawić 1 korek wentylacyjny w daszku i wyjęty jeden beleczek miedzy ramkowy lub podwiniętą folię w zależności od tego co zastosowane jest w ulu w przestrzeni między i nad ramowej.

W styczniu należy jak najmniej niepokoić pszczoły swoimi wizytami na pasieczysku. Praktycy twierdzą, że nawet skrzypienie śniegu podczas chodzenia po pasiece wpływa na niepokojenie pszczół i większe zużywanie przez nie pokarmu.

Nie ma potrzeby i zabrania sie odśnieżać ule ze względu an podany wyżej powód. Nie ma potrzeby odkopywać uli ze  śniegu, lub usuwać go z  wylotów, daszków itp.

Śnieg zalegający na wylotu w okolicy oczka przepuszcza powietrze i zapobiega przed bezpośrednim nawiewaniem zimnego powietrza do ula. Dodatkowo pokrywa śnieżna w trudnym terenie, wietrznym i mroźnym dodatkowo zabezpiecza ule przez  mrozem. Reasumując usuwając okrywę śnieżna z ula możemy pszczołom bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Gdyby wystąpiły temperatury powyżej 10 stopni C, należy założyć wylotki i doglądnąć pasieki, gdyż prawdopodobnie pszczoły dokonają oblotu, a wtedy można wizualnie stwierdzić w jakiej są kondycji itp. Zaleca się ubranie raczej robocze, gdyż pszczółki mogą pozostawić na pszczelarzu lub pszczelarze "niemile pachnącą pamiątkę" :)

Oblot pszczół to raczej domena kolejnych miesięcy zimowli, aczkolwiek różne anomalie pogodowe sie zdarzają, dlatego należało i o tym wspomnieć również w miesiącu styczniu i lutym.

Czytaj 3601 razy
Piotr Gierula

Witam wszystkich entuzjastów pszczelarstwa !

Sklep pszczelarskiMoje kompetencje pszczelarskie to :

Dyplomowany Technik Pszczelarz

Magister Inżynier Zootechniki
Praca magisterska z pszczelarstwa na Uniwersytecie Przyrodniczym w Lublinie.

Obecnie prowadzę Internetowy i Stacjonarny Sklep Pszczelarski

Zaloguj się aby umieszczać komentarze